Ciekawe wdrożenia do 2020 roku

1.SAP CRM w NextiraOne

NextiraOne to wiodący europejski dostawca i ekspert w zakresie rozwiązań i usług komunikacyjnych. Obsługuje ponad 60.000 klientów prowadząc sprzedaż bezpośrednią oraz oferując usługi wsparcia w 17 krajach Europy. Projektuje, instaluje, utrzymuje i  wspiera rozwiązania komunikacyjne dla firmy, od transmisji głosu, danych i obrazu po mobilność, bezpieczeństwo i aplikacje.

Obecnie system SAP wykorzystywany jest w dwóch krajach Europy: Francji i Niemczech. Rozwiązanie obejmuje niemalże wszystkie procesy biznesowe, w tym również CRM.

Projekt skupiał kilkudziesięciu specjalistów z różnych dziedzin SAP i Biznesu z Polski, Francji i Niemiec i miał na celu rozszerzenie obecnych procesów biznesowych w tym - rozszerzenie i optymalizacje  funkcjonalności SAP CRM oraz przygotowanie systemu do rollout’u na kolejne kraje Europy. Konsultanci SI-Consulting zostali zaangażowani jako eksperci do wszystkich podprojektów związanych z SAP CRM oraz integracji z zewnętrznymi systemami.

Zakres projektu obejmował:

  • zarządzanie procesami sprzedażowymi
  • zarządzanie projektami wdrożeniowymi
  • planowanie, optymalizację i raportowanie pracy pracowników w ramach sprzedaży i serwisu
  • rejestrowanie zgłoszeń klienta w Centrum Obsługi klienta
  • dalszą obsługę zgłoszeń przez pracowników wraz z ich automatycznym monitorowaniem w zakresie ustalonych w ramach kontraktu warunków SLA.
  • zarządzanie zasobami ludzkimi wraz z  integracją z MS Outlook oraz SMS celem sprawniejszego wsparcia działań pracowników technicznych w terenie
  • obsługę wewnętrznego Help Desku

Centrum Obsługi Klienta

Czas obsługi klienta w ramach Centrum Interakcji z Klientem (ang. Contact Center, CC) – przede wszystkim przyjęcie przez agenta zgłoszenia oraz przekazanie go dalej do serwisu – to niezmiernie istotny aspekt wpływający na satysfakcję klienta, któremu firma świadczy usługi serwisowe.
W ramach projektu optymalizacji oraz wdrożenia nowych funkcjonalności SAP CRM w NextiraOne zwrócono szczególną uwagę na usprawnienie i zwiększenie efektywności pracy agentów Contact Center korzystających z narzędzia Interaction Center WebClient. Dzięki elastyczności opisywanego narzędzia możliwe było spełnienie wielu oczekiwań użytkowników co do sposobu tworzenia zgłoszenia oraz prezentowanych informacji o kliencie i przypisanych do niego danych transakcyjnych. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu mechanizmu indeksowania i wyszukiwania TREX, zostało przyśpieszone wyszukiwanie informacji w ramach CC.

W wyniku optymalizacji ograniczono ilość istniejących do tej pory wąskich gardeł pojawiąjących się w pracy agenta CC – znacznie przyśpieszono średni czas utworzenia zgłoszenia w systemie i usprawniono agentowi dostęp do wszystkich potrzebnych mu informacji w odpowiednim momencie podczas realizowania kolejnych kroków procesu.

Wdrożenie Solution Manager

Celem usprawnienia procesu zarządzania zmianami w obszarze systemów SAP, w firmie NextiraOne, wdrożono rozwiązanie obsługi serwisowej z użyciem systemu SAP Solution Manager.

W ramach projektu wdrożono proces zarządzania zgłoszeniami serwisowymi, zmianami oraz projektami rozwojowymi, w oparciu o metodologię ITIL. Obsługa wymienionych procesów zintegrowana została z systemem zarządzania transportami każdego z obsługiwanych systemów SAP (CRM, ECC, BW, XI, Solution Manager). Dzięki integracji z systemem transportowym, usprawniono zarządzanie zmianami na poziomie zarówno pojedynczego zgłoszenia serwisowego jak i całego projektu oraz wersji systemu.

W wyniku wdrożenia udostępniono jedno spójne narzędzie do zarządzania zgłoszeniami serwisowymi, zmianami i transportami. Pozwoliło to na rezygnację z wykorzystywanych wcześniej dodatkowych narzędzi do zarządzania zmianami oraz usprawniło komunikację pomiędzy wszystkimi uczestnikami projektu.
Wdrożenie Solution Managera usprawniło proces zarządzania transportami, skróciło czas potrzebny na implementację zmian oraz zmniejszyło ilość błędów powstałych w ich czasie implementacji.

Integracja z SolveDirect

W ramach rozszerzenia oferty serwisowej, firma NextiraOne postanowiła udostępnić swoim klientom stosunkowo prostą możliwość integracji systemów serwisowych klienta z systemem SAP, obsługującym zgłoszenia serwisowe w firmie NextiraOne.

W tym celu wykorzystano platformę SolveDirect, jako warstwę pośredniczącą pomiędzy systemem SAP, a systemami klientów; gdzie SolveDirect jest specjalistyczną platformą służącą do integracji systemów serwisowych.

Wdrożenie obejmowało integrację systemu SAP CRM z platformą SolveDirect za pośrednictwem systemu SAP XI oraz protokołu SOAP. W ramach wdrożenia zdefiniowano jednolity standard zgłoszenia serwisowego oraz obsługiwane komunikaty i dla nich zapewniono pełną integrację pomiędzy systemem CRM oraz platformą SolveDirect. Elastyczne dostosowanie mechanizmu do różnych potrzeb i odmiennych systemów klientów, zostało zapewnione na poziomie platformy SolveDirect.

Dzięki wdrożeniu uproszczono i uporządkowano infrastrukturę komunikacyjną pomiędzy systemem SAP a systemami klientów. Oparcie mechanizmu o platformę SolveDirect pozwoliło na przyspieszenie integracji z systemami klientów oraz wyeliminowanie konieczności wprowadzania zmian po stronie SAP. Dodatkowo wykorzystanie platformy SolveDirect pozwoliło na udostępnienie klientom indywidualnie dostosowanego portalu www, dostępnego w ramach SolveDirect, do tworzenia oraz śledzenia zgłoszeń serwisowych.

 

2. SAP ERP i SAP CRM w Grupie Impel

Wdrożenie SAP ERP i SAP CRM w Grupie Impel

Wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego w Grupie Impel było jednym z największych wdrożeń systemu SAP w Europie w ostatnich latach. Wdrożenie objęło system ERP, CRM oraz BW. Z całego systemu korzysta ponad 2000 użytkowników. W pracach nad wdrożeniem brało udział 89 konsultantów oraz 259 osób, w tym 16 team liderów, 5 kierowników obszarów  i 2 kierowników projektów. Wdrożenie samego SAP CRM także było jednym z większych w Europie. Z samego SAP CRM korzysta ponad 500  użytkowników z pionu handlowego, operacyjnego, obsługi klienta oraz osób fakturujących.

Dlaczego wdrożenie SAP CRM w Impelu było unikalne?

Jeden spójny systemu SAP CRM dla wielu spółek

Początkowo wdrożeniem CRM objęto 22 spółki Grupy Impel. Następnie dodawane były kolejne. Obecnie z SAP CRM korzysta ponad 40 spółek.  Pochodzą one z różnych linii produktowych m.in.. takich jak ochrona, monitoring, sprzątanie, pralnictwo jednakże procesy dotyczące sprzedaży, serwisu i obsługi  klienta zostały zunifikowane. Dzięki dobrze przeprowadzonemu wdrożeniu Impel dysponuje spójnym dla całej Grupy systemem informatycznym.

Wykorzystanie szerokie spectrum funkcjonalności

Zakres funkcjonalny wdrożenia SAP CRM w Impelu obejmował dużą część funkcjonalności oferowanych w ramach systemu:  sprzedaż (m.in. partnerzy biznesowi, aktywności, szanse, oferty, kontrakty, zlecenia sprzedaży, ceny), serwisu (m.in. zlecenia serwisowe, kontrakty, reklamacje, SLA, instalacje) wybrane elementy marketingu (segmentacja, ankiety) oraz integracja z SAP ERP. Oprócz standardowego dostępu do systemu umożliwiono dostęp także przez WebClient oraz WebChannel w zakresie E-service. 

Integracja z większością modułów SAP ERP

W ramach integracji SAP CRM z SAP ERP uwzględniono integrację z modułem SD (Sprzedaż i dystrybucja), MM, (Gospodarka materiałowa), PM (Gospodarka remontowa, RE (Obsługa Nieruchomości), HR (Zarządzanie zasobami ludzkimi), oraz CO (Controling). Integracja odbyła się na poziomie danych, takich jak klienci, produkty, pracownicy, urządzenia wraz z lokalizacjami funkcjonalnymi, zlecenia kontrolingowe oraz w zakresie zleceń sprzedaży, zleceń serwisowych, powiadomień remontowych  oraz kontraktów. Tego typu integracja realizowana była nie tylko w aspekcie technicznym ale i biznesowym, co przy tak dużej ilości spółek oraz obszarów jest dużym wyzwaniem.

Pierwsze w Polsce  wdrożenie Interaction Center Webclient 

W marcu 2009 uruchomiono produkcyjnie w Grupy Impel aplikację Interaction Center WebClient będącą jednym z głównych elementów systemu mySAP CRM, dedykowaną do wsparcia pracy Contact Center.  Za pierwsze w Polsce wdrożenie Interaction Center WebClient a także integrację z centralką telefoniczną Nortel CC odpowiedzialna była firma SI-Consulting, natomiast  za dostarczenie centrali telefonicznej Nortel CC i aplikację obsługująca i kolejkującą połączenia firma Kapsch. 

Interaction Center WebClient  jest aplikacją webową, w pełni konfigurowalną i dostosowaną do potrzeb klienta, zawierającą szereg funkcjonalności wspomagających pracę Contact Center począwszy od mechanizmów identyfikacji klienta, poprzez podgląd danych o kliencie, historii interakcji z klientem, skrypty wspomagające agenta w rozmowie z klientem po sprawne odnotowanie kontaktu z klientem w systemie i dystrybucją do organizacji. Na każdym etapie pracy agent ma dostęp do statusów i stopnia realizacji prac nad przekazanym od klienta zgłoszeniem, natomiast jego przełożony ma narzędzia do sprawnej koordynacji prowadzonych działań. 

W ramach Grupy Impel ilość spółek objętych wdrożeniem stale rośnie. Uniwersalność i elastyczność narzędzia, a także dobrze przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa zapewniają, że każda kolejna spółka bez względu na profil działalności może w pełni korzystać z zalet narzędzia Interaction Center WebClient.

Pierwszy w Polsce upgrade SAP CRM 5.0 do SAP CRM 7.0 

Konsultanci SI-Consulting przeprowadzili upgrade systemu SAP CRM 5.0 do wersji 7.0. Realizowany w grupie Impel upgrade był pierwszym w Polsce wdrożeniem z wersji 5.0 do 7.0. W ramach prac upgradowych uwzględniono także wykorzystanie funkcjonalności, które pojawiły się lub zostały udoskonalone wraz z nową wersją SAP CRM (m.in. integracja z Ms Outlook, obsługa  IT zgodnie z ITIL ). Funkcjonalności te usprawnią aktualnie realizowane procesy. Uwzględniono także zmiany wynikające z dynamicznego rozwoju spółek grupy Impel. Start produktywny odbył się w lipcu 2012 roku.

 

3. Wdrożenie SAP w Towarzystwie Edukacji Bankowej S.A.

Wdrożenie przeprowadzono na rzecz TEB S.A., TEB Edukacja, WSB Poznań, WSB Gdańsk, WSB Wrocław i WSB Toruń.

W zakresie projektu wdrożono następujące moduły systemu SAP ERP: FI, FI-AA, CO, BW, SD, HR.

Konsultanci SI-Consulting odpowiadali za całość implementacji hurtowni danych SAP BW — od stworzenia koncepcji, poprzez konfigurację środowisk i instalację modeli danych, po zaprojektowanie i stworzenie zapytań. W Hurtowni Danych skoncentrowaliśmy się głównie na obszarze finansów i kontrolingu. Ponadto, uruchomiony został pakiet (‘content’) techniczny wspomagający administrowanie i optymalizację systemu. Warstwa raportowa zbudowana została w oparciu o aplikacje Query Designer oraz BEx Analyzer ze środowiskiem Excel (pakietu SAP Business Explorer). Projekt zawierał także cykl warsztatów zapewniający transfer wiedzy do użytkowników końcowych i administratorów. Dzięki wdrożeniu TEB S.A. zyskało możliwość przekrojowej analizy oraz łączenia danych finansowych z różnych obszarów i źródeł w jednym miejscu.

 

4. Integracja SAP z Microsoft Excel w Signal Iduna

Dobór właściwych rozwiązań do potrzeb klientów jest kluczową kwestią. Przykładem może być tu realizowany przez SI-Consulting dla Signal Iduna projekt zaawansowanego raportowania opartego na Microsoft Excel. 

Rozwiązanie to pozwoliło połączyć wypracowane w działach klienta standardy raportowania z automatycznym pobieraniem aktualnych danych z systemu SAP. Równocześnie użytkownicy zyskali narzędzie pozwalające w łatwy sposób tworzyć kolejne raporty z wykorzystaniem najpopularniejszej aplikacji biurowej.

 

5. Elektroniczny obieg faktur w TVP S.A.

W styczniu 2009 firma SI-Consulting S.A. wdrożyła oraz uruchomiła „System elektronicznego obiegu faktur zakupowych” w Telewizji Polskiej S.A. Rozwiązanie to jest w pełni zintegrowane z systemem SAP. Stworzone przez nas rozwiązanie charakteryzuje się dualizmem interfejsowym. Pełna jego funkcjonalność dostępna jest w systemie SAP ERP, jak również poprzez przeglądarkę internetową.

 

6. Bezpieczeństwo użytkowania SAP w Signal Iduna

Celem projektu realizowanego przez zespół GRC w Signal Iduna było opracowanie listy wymagań, które system SAP, utrzymywany centralnie powinien spełniać, aby mógł być wykorzystywany w polskim oddziale spółki – w  Signal Iduna Polska.  Przygotowana lista była odpowiedzią na obowiązujące w Polsce przepisy prawne wynikające z wybranych (w zakresie systemu) przepisów tzw. twardego prawa (Ustawa o Rachunkowości, Ochronie Danych Osobowych) oraz tzw. ‘Dobrych praktyk’.

Efekty zostaną zweryfikowane przez audytora zewnętrznego badającego sprawozdania finansowe oraz korporacyjnego, badającego zgodność z wymogami w zakresie bezpieczeństwa.

 

7. Wdrożenie SAP BW w PGNiG

Specjaliści z firmy SI-Consulting wzięli udział w realizowanym przez SAP Polska wdrożeniu SAP BW dla Grupy PGNiG.

Nasi konsultanci pracowali w centrali firmy w Warszawie oraz 3 spółkach strategicznych: Karpackiej Spółce Gazownictwa Sp. z o.o., Pomorskiej Spółce Gazownictwa Sp. z o.o. i Dolnośląskiej Spółce Gazownictwa Sp. z o.o. W zakres odpowiedzialności naszych konsultantów weszło stworzenie ponad 100 raportów z obszaru FI, FI-AA oraz CO m.in.: bilansu, RZiS czy Cashflow.

Wykonując zlecone prace aktywnie uczestniczyliśmy w przekazywaniu wiedzy pracownikom Grupy PGNiG  w różnych lokalizacjach w Polsce. Podczas wdrożenia korzystaliśmy z aplikacji Query Designer i BEx Analyzer wchodzących w skład pakietu Business Explorer firmy SAP.

 

8. Rozwój SAP CRM w NextiraOne

NextiraOne to wiodący europejski ekspert w zakresie usług komunikacyjnych,  który obsługuje ponad 60.000 klientów,  prowadząc  sprzedaż bezpośrednią oraz oferując usługi wsparcia w 17 krajach Europy. Konsultanci SAP CRM z SI-Consulting odpowiadają za  rozwój obecnych procesów biznesowych,  optymalizację obecnych funkcjonalności SAP CRM i przygotowanie systemu do roll-outu na kolejne kraje Europy. Obecnie SAP CRM wykorzystywany jest w dwóch krajach: Francji i Niemczech.

Zakres projektu skupiającego specjalistów SAP z Polski, Francji i Niemiec obejmuje m.in.: zarządzanie procesami sprzedażowymi i wdrożeniowymi, planowanie, optymalizację i raportowanie pracy pracowników w ramach sprzedaży i serwisu oraz rejestrowanie zgłoszeń klienta w Centrum Obsługi Klienta. Uruchamiane są także procesy związane z obsługą zgłoszeń przez pracowników wraz z ich automatycznym monitorowaniem w ustalonym w ramach kontraktu SLA zakresie.

 

9. Szkolenia ABAP dla Grupy Impel

Trenerzy SI-Consulting przeprowadzili dla zespołu programistów Grupy Impel 6-miesięczny cykl warsztatów szkoleniowych z zakresu programowania ABAP/4. Program objął niemal całość zagadnień związanych z narzędziami programistycznymi, technologiami tworzenia oprogramowania w SAP, technik integracji i wymiany danych. 

Szkolenia w całości poprowadzili certyfikowani konsultanci ABAP/4 z SI-Consulting. 

 

10. SAP CRM w Grupie Impel

W roku 2009 firma SI-Consulting wdrożyła system SAP CRM w Grupie Kapitałowej Impel. Jest to dotychczas największe wdrożenie systemu CRM w Polsce. Wielkość wdrożenia odznacza się zarówno w liczbie użytkowników korzystających z systemu – około 2000, jak i w jego szerokiej funkcjonalności. Firma Impel korzystając z systemu SAP CRM oferuje między innymi takie usługi jak: usługi porządkowo-czystościowe, wynajem nieruchomości (obsługa techniczna nieruchomości), ochrona mienia, usługi kadrowo-płacowe, praca tymczasowa, wynajem i serwis odzieży, pralnictwo, logistyka, catering, usługi hostingowe. Za pomocą wdrożonego systemu obsługują także szeroko pojęty serwis i marketing. Dodatkowo w Grupie Impel uruchomiono wielokanałową platformę komunikacji Contact Center zintegrowaną z SAP CRM (obsługa reklamacji, informacje o usługach). 

 

11. Zarządzanie projektem wdrożeniowym w Grupie Impel

Projekt w Grupie Impel wymagał wyjątkowo metodycznego podejścia do zarządzania ze względu na konieczność koordynacji niemal siedemdziesięciu równocześnie pracujących konsultantów i prawie trzystu członków zespołów projektowych. Aby płynnie zarządzać tej wielkości projektem konieczne było utworzenie wielopoziomowej hierarchii zarządzania (zespół, obszar, projekt). Projekt prowadzony był według metodyki wykonawczej ASAP, zgodnej  z metodyką Zarządczą PRINCE2. Dzięki temu start produktywny odbył się bez przeszkód w zaplanowanym wcześniej terminie.

 

12. Konwersja planu kont w EnergiaPro S.A.

Wychodząc naprzeciw potrzebom firmy EnergiaPro, w czasie 1 tygodnia stworzyliśmy i zaimplementowaliśmy odpowiedni program w systemie SAP, który w zgodzie z ustawą o podatku akcyzowym, ewidencjonuje energię elektryczną oraz nalicza podatek akcyzowy. Dodatkowo może on, na życzenie Klienta, tworzyć wydruk zeznania podatkowego czy też księgować zapłatę podatku w systemie SAP. 

Przy udziale SnP przeprowadziliśmy innowacyjny, na skalę Polski, projekt konwersji planu kont w EnergiaPro S.A.. Głównym celem projektu było ujednolicenie planu kont w EnergiaPro S.A. w trakcie roku obrachunkowego, poprzez konwersję  struktury kont Oddziału Wrocław na strukturę kont Centrali. Zapewnienie jednolitej konfiguracji systemu SAP wymagało dodatkowego wdrożenia modułu CO-PA w Oddziale Wrocław na wzór działający w Centrali. Po raz pierwszy w Polsce wykorzystano narzędzie Technical Conversion Workbench (TCW), które zagwarantowało przeprowadzenie procesu technicznej  konwersji w rekordowym czasie kilkunastu godzin. Projekt umożliwił tworzenie wspólnych sprawozdań finansowych dla O/Wrocław oraz dla Centrali.  Ponadto, raporty finansowe dla poszczególnych jednostek gospodarczych pracujących na tym samym planie kont zostały w dużym stopniu porównywalne bez konieczności manualnych modyfikacji, co w znaczący sposób wpłynęło na obniżenie czasochłonności tych prac.

Kompleksowy projekt konwersji planu kont z użyciem narzędzi SLO (System Landscape Optimization) [jeszcze nie zatwierdzony tekst przez Klienta] W lipcu produktywnie zostały uruchomione w EnergiaPro w centrali zmiany związane z aktualizacją planu kont i przejście na ewidencję operacji księgowych wg wymagań MSR.

W związku ze zmianą polityki rachunkowości w EnergiaPro zaistniała potrzeba zmiany planu kont w roku 2011. Zmiany w planie kont rozpoczęły się już w roku 2010 ale kontynuowane były jeszcze w roku 2011. Takie rozłożenie w czasie działań związanych z aktualizacją planu kont wpłynęło na to, że część operacji gospodarczych została w roku 2011 zaewidencjonowana jeszcze na „starych” kontach.

Służby księgowe EnergiaPro zgłosiły się do SI- Consulting z zapytaniem, czy możliwe jest sporządzanie podstawowych raportów finansowych (zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej, bilans, rachunek wyników) za rok 2011 bazując już tylko na nowych kontach (opisanych w zakładowym planie kont jako obowiązujące w bieżącym roku obrotowym).

Problemem było to, że bardzo dużo operacji było już zapisanych na nieaktualnych kontach KG.

Podjęliśmy to zadanie i rozpoczęliśmy projekt dostosowania systemu finansowo- księgowego do zmienionego planu kont i zmienionych wymagań co do ewidencji części operacji gospodarczych. 

Projekt był wielowymiarowy i dotykał kilka obszarów finansowo- księgowych, m.in:

  • aktualizacja danych podstawowych kont księgi głównej
  • zmiany w konfiguracji obszarów wyceny środków trwałych i modyfikacja przypisań kont księgi głównej
  • zmiany w konfiguracji FI i uwzględnienie w ustawieniach systemu nowych kont
  • operacja przeniesienia sald w roku 2010 ze „starych” kont na „nowe” konta
  • operacja przeniesienie obrotów roku 2011 ze „starych” kont na „nowe’’ konta
  • modyfikacja ekranów danych podstawowych środków trwałych i uwzględnienie nowych słowników służących do dodatkowych wymagań odnośnie klasyfikacji i podziału środków trwałych
  • nowy raport w środkach trwałych

W efekcie naszych prac w lipcu 2011 z systemu SAP można było wygenerować  statutowe sprawozdania finansowe uwzględniające obroty tylko z aktualnie obowiązujących w EnergiaPro kont księgi głównej.

Główny cel jakim było zachowanie jednej z podstawowych zasad rachunkowości - zasady ciągłości danych w danych roku obrotowym,  został osiągnięty.  W sierpniu 2011 służby księgowe EnergiaPro uzyskały możliwość raportowania i klasyfikacji środków trwałych wg nowych dodatkowych kryteriów i wymagań związanych z nową polityką rachunkowości.

 

13. Dostawa RF w Cadbury

Dostawa RF w Cadbury, to połączenie w jeden pakiet wielu transakcji, wspieranych rozwiązaniami RF oraz bazujących na kodach kreskowych etykiet paletowych. Po skanerowym zaczytaniu zestawu danych z etykiet, potwierdzeniu operacji skanerem (potwierdzenie danych zaczytanych od dostawcy oraz potwierdzenie rozmieszczenia w magazynie) fizycznej weryfikacji zawartości i rozlokowaniu w magazynie (ew. kontrola jakości) wykonany zostaje pełen proces przyjęcia materiału, ze wszystkimi wymaganymi dokumentami systemowymi i fizycznymi wydrukami.

 

14. Obieg faktur w Cadbury

Firma Cadbury, przy wsparciu konsultantów SI-Consulting (działając jako podwykonawca T-Systems), zaimplementowała rozwiązanie, które pozwala na skanowanie, archiwizację, oraz wielostopniowe zatwierdzanie i księgowanie faktur zakupowych. Podstawowym założeniem tej funkcjonalności jest zapis obrazu faktury, który dostępny jest uprawnionym użytkownikom systemu w dalszych krokach procesu przetwarzania tego dokumentu, wspomaganych przez komunikaty Workflow, w tym również dla zewnętrznych klientów poczty. Poza procesem krokowego zatwierdzania i  faktur zakupowych funkcjonalność ta pozwala firmie Cadbury na automatyzację kroków związanych z weryfikacją dokumentów poprzedzających (zamówienia zakupu, dokumenty materiałowe przyjęcia).

Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw często pojawiającym się wymaganiom związanym z hierarchicznym podejściem do akceptacji faktur. Sprawia, że proces jest szybszy a także wykonywany zgodnie z procedurami biznesowymi istniejącymi w firmie.

 

15. Wysyłka i transport w Cadbury

Fizyczny kształt przestrzeni magazynowo-załadunkowej, potrzeba optymalizacji jej wykorzystania a także automatyzacji poszczególnych kroków stanowiły główne przyczyny opracowania rozwiązania, które w swej naturze pozwala na obsługę skomplikowanego procesu przyjęcia z produkcji, załadunku i wysyłki.

Tak jak w firmie Cadbury polega ono na obsłudze szerokiego spektrum aktywności przez osobę „uzbrojoną” w terminal RF. Optymalne lokowanie materiałów do magazynu lub „pod wysyłkę”, reorganizacja zapasów  zalegających czy załadunek wspierany algorytmem optymalizacyjnym, to nie jedyne pozytywne aspekty tego rozwiązania. W jego ramach Cadbury korzysta również z takich wartości dodanych jak komunikacja z  systemem, gdzie wymieniane są zarówno informacje o zapotrzebowaniach, jak i przygotowywanych i przetwarzanych wysyłkach. Dodatkowo automatyczne przetwarzanie wymaganych w procesie kroków sprawia, że zasoby ludzkie a także możliwości przestrzenne magazynu wykorzystywane są w sposób optymalny.

 

16. E-faktura z SAP w Grupie Impel

Skala działania, wygoda oraz względy ekonomiczne skłoniły Impel do wdrożenia rozwiązania e-faktury. SI-Consulting, wspólnie z partnerem PWPW (Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych), dostarczyła rozwiązanie pozwalające na zgodną z ustawą obsługę elektronicznych faktur sprzedaży. Wdrożone rozwiązanie pozwoliło na pełną integrację z SAP ERP oraz Enterprise Portal. Moduł podpisujący zgodny jest z obowiązującym na polskim rynku standardami oraz daje możliwość masowego (grupowego) podpisywania dokumentów.

 

17. Upgrade systemu SAP w Cadbury

Zmiana wersji systemu SAP ERP  na wyższą zawsze wymaga  szczególnego podejścia z punktu widzenia zarządzania  projektem. W przypadku upgrade systemów  Cadbury dodatkowo w tym samym czasie została zaplanowana relokacja  systemu  na nową platformę znajdującą się w innym kraju. U tego klienta szczególnie ważne było, aby planowanie zasobów i ich przydział do odpowiednich zadań  był  perfekcyjny. Projektem wspólnie zarządzali Project  Managerowie trzech stron biorących udział w przedsięwzięciu. Udane przeniesienie systemu oraz zmiana wersji w założonym czasie, budżecie i zasobach są dowodem wspaniałej synchronizacji.

 

18. Wsparcie dla British American Tobacco Polska

British American Tobacco Polska jest częścią Grupy British American Tobacco – najbardziej międzynarodowej firmy tytoniowej, sprzedającej swoje produkty na ponad 180 rynkach całego świata. Firma ta powierzyła nam wdrożenie systemu SAP (zakres funkcjonalności: FI, CO, SD, MD, WF) i prace rozwojowe ABAP.

SI-Consulting wsparła BAT w procesach restrukturyzacji i rozwoju systemu SAP i podczas migracji lokalnej wersji systemu SAP do obowiązującej wersji w korporacji. Przygotowała także kompletny projekt reorganizacji procesów logistycznych (outsourcing dla DHL) w europejskim środowisku i przeprowadziła migrację procesów produkcyjnych do polskich fabryk. Interesującym rozwiązaniem była Integracja systemu SAP z Lotus Notes, którą objęto wdrożone rozwiązania SAP Workflow wynosząc części procesu poza system SAP i dając możliwość realizacji zadań użytkownikom korzystającym  z Lotusa. Umożliwiło to objęcie procesem właściwego grona pracowników, czyniąc rozwiązanie powszechniejszym i łatwiejszym w obsłudze.

 

19. USP

Wdrożenie systemu SAP w firmie USP obejmowało w zasadzie wszystkie obszary biznesowe przedsiębiorstwa. Spoglądając procesowo na te obszary, zintegrowany system zarządzania SAP ERP jest wykorzystywany począwszy od zakupów, poprzez produkcje (wraz z kontrolą jakości), obsługę gospodarki magazynowej, sprzedaż i skończywszy na księgowości i kontrolingu.

Zakres funkcjonalny wdrożenia był bardzo szeroki, w literaturze określa się takie wdrożenia mianem ‘big bang’. Wdrożone zostały następujące moduły aplikacyjne systemu: Finanse (FI) wraz ze Środkami Trwałymi (FI-AA), Kontroling (CO), Sprzedaż I Dystrybucja (SD), Gospodarka Materiałowa (MM) i Zarządzanie Magazynami (WM), Zarządzanie Produkcją (PP), Kontrola Jakości (QM) a także system raportowości zarządczej oparty na Hurtowni Danych (BW).

Wdrożenie było jednym w większych wdrożeń i zrealizowane zostało w bardzo krótkim jak na taki proces czasie – 9 miesięcy od rozpoczęcia prac do tzw. startu produktywnego.

Rozpoczęcie prac miało miejsce w marcu 2009, natomiast start produktywny systemu w styczniu 2010. W kolejnych miesiącach odbywały się prace w ramach wsparcia użytkowników nowego systemu oraz opracowane były pewne optymalizacje w ramach przeprowadzonych procesów wdrożeniowych.

Jednym z bardzo ważnych obszarów, wręcz kluczowym dla przedsiębiorstwa farmaceutycznego skierowanego na oferowanie klientom nie tylko najwyższej jakości produktów, ale także najwyższej jakości procesu sprzedaży był właśnie obszar sprzedaży i dystrybucji.

Firma USP znana wśród swoich odbiorców z wysokich standardów relacji sprzedażowych, jako jeden z celów wdrożenia postawiła utrzymanie wysokiego poziomu jakości obsługi sprzedaży przy przejściu pomiędzy ‘starym’ i ‘nowym’ systemie. Co więcej w ramach nowej obsługi procesów zostały postawione dodatkowe wymagania, między innymi takim wymaganiem była modyfikacja przesyłania informacji pomiędzy odbiorcami i działami sprzedaży w USP. Już wcześniej sprawnie działała komunikacja via EDI pomiędzy większymi odbiorcami, a USP. W ramach prac wdrożeniowych właśnie komunikaty EDI zostały wzbogacone. Wdrożenie EDI w USP wpłynęło również na poszerzenie standardów GS1. Firma USP wraz z SI-Consulting w modelowy sposób skorzystała z możliwości współpracy tzw. biznesu organizacją określającą standardy.

USP, jako producent w branży farmaceutycznej podlega bardzo ścisłym regulacjom wynikającym z Prawa Farmaceutycznego. Wszelkie procesy produkcyjne i dystrybucyjne, a zatem także ich odwzorowanie w systemie informatycznym muszą spełniać wymogi GMP (Good Manufacturing Practice – Dobra Praktyka Wytwarzania). Cały proces wdrożeniowy był zatem prowadzony zgodnie z tzw. zasadami walidacji względem wymogów GMP.

Sprawna harmonizacja działań wynikających z metodyki wdrożenia oraz wymogów modelu V (z przewodnika GAMP 5) mogła przebiegać dzięki bardzo wysokiej kulturze organizacyjnej firmy zamawiającej – USP, jak i dzięki temu, że Główny Plan Walidacji dla wdrożenia systemu SAP ERP był odpowiednio wcześniej przygotowany i zatwierdzony.

Odbywające się parę lat wcześniej wdrożenie innego mniej zaawansowanego system ERP w tej firmie na pewno miało wpływ na sprawność wdrożenia systemu SAP. Wcześniejsza implementacja systemu także odbywała się z uwzględnieniem wymogów walidacji. Ów wcześniejszy proces walidacji systemu był j wspierany przez tych samych specjalistów zewnętrznych, którzy teraz brali udział w procesie wdrożenia systemu SAP.

Uruchomienie produktywne systemu odbyło się w założonym terminie oraz projekt został zakończony przy wykorzystaniu założonego (i nieprzekroczonego) budżetu. Wiosną 2010 roku w czasie okresowej kontroli GIF w USP także sfera IT z obsługą systemu SAP ERP przeszła pozytywne audyt.

Projekt wdrożeniowy był prowadzony wspólnie przez firmy SAP i SI-Consulting.

 

20. SERWIS SAP DLA USP ZDROWIE

EN SI-Consulting świadczy usługi serwisowe dla jednej z najdynamiczniej rozwijających się firm farmaceutycznych na polskim rynku - USP Zdrowie. Reprezentują ją takie wiodące marki jak Apap, Ibuprom, Gripex, Vigor czy Stoperan. Usługi serwisowe w zakresie obsługi systemu SAP w US Pharmacia są w tym wypadku świadczone przez SI-Consulting z dodatkowym reżimem wymogów GMP (Good Manufacturing Practice) w branży farmaceutycznej. Uzgodniono także wysoki poziom SLA dla tych usług. Kontrakt obejmuje zarówno wsparcie w zakresie utrzymania systemu  SAP w standardzie, jak i wsparcie dla użytkowników aplikacyjnych. Podjęcie współpracy w zakresie serwisu jest kontynuacją udanego wdrożenia systemu SAP w US Pharmacia.

Zakres przedsięwzięć realizowanych przez USP jest ogromny – od outsourcingu, przez produkcję, pakowanie, dystrybucję po sprzedaż i marketing. Dla tego niekwestionowanego lidera segmentu OTC polskiego sektora farmaceutycznego wykonaliśmy kompleksowe wdrożenie systemu SAP o szerokim zakresie funkcjonalności: FI, AA, CO, MM, SD, BW, PP. We wdrożeniu SAP HCM wsparł nas nasz partner Gavdi Polska. W USP doradzaliśmy także w kwestii walidacji systemu i podjęliśmy się prac rozwojowych ABAP.